Anne Moser.
Raumkonzepte und Darstellungskonventionen im kulturellen Kontext.
Wien: Universität für angewandte Kunst Wien - Diss.phil. 2000

 
[Publikation: Moser, Anne (2003). Raum und Zeit im Spiegel der Kultur (= Historisch-anthropologische Studien, Schriftenreihe des Ludwig Boltzmann-Instituts für Historische Anthropologie in Wien. 17). Frankfurt/M.: Peter Lang; ISBN 978-3631373613; 220 Seiten, Broschur. / Verlagsinfo | www.amazon.de & www.buchhandel.de;


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Kurzfassung

Die Vielfalt der Ausdrucksmöglichkeiten der modernen Kunst sowie neue technologische Darstellungsarten verweisen darauf, daß die intensive Auseinandersetzung mit den Gesetzen des Raumes hochaktuell ist. Auch in vergangenen Epochen war die Perspektive nicht bloß eine rein sachliche Methode der Abbildung und ein zweckgebundenes Instrumentarium, sondern verwies immer auf einen ideellen und geistigen Hintergrund, durch den die bildenden Künste in die gesellschaftlichen Zusammenhänge der jeweiligen Epoche eingebunden waren. Der Begriff Raum ist in den bildenden Künsten vielschichtig und muß nicht ausschließlich durch die Zentralperspektive erfaßt werden. Bei vorstelligen Stilen können alle Positionen des Bildes gleichwertig sein, das Geschehen muß sich nicht auf ein Zentrum hin orientieren und die Beziehung von Materiellem und Immateriellem wird nicht durch die Beschränkungen einer naturalistischen Darstellungsweise eingeengt.

Die keltische Kultur kannte keine Perspektive. Da sie anders als die Kulturen des alten Orients nicht in der Entwicklungslinie steht, die von jenen über Griechenland und Rom bis nach Mitteleuropa reicht, sondern vielmehr einen Gegensatz dazu darstellt, eignet sie sich als vorstelliger Stil besonders für eine Gegenüberstellung mit der griechisch-römisch geprägten abendländischen Kultur.

Die Zentralperspektive bezieht sich auf einen fixierten Punkt. Doch die natürliche Wahrnehmung geschieht immer mit zwei beweglichen Augen in räumlichen Situationen. In der frühen griechischen klassischen Periode und in der Renaissance entwickelte sich die Perspektive parallel zum mathematischen und wissenschaftlichen Fortschritt. Im Mittelalter ging die antike Perspektive verloren. Die Perspektive kann die Welt nicht so darstellen, wie wir sie wahrnehmen, doch sie ist eine Methode, die der rationalistischen wissenschaftsorientierten europäischen Einstellung entspricht.
Die computergestützte Erzeugung dreidimensionaler Räume schließt einerseits unmittelbar an die perspektivische räumliche Darstellung an, eröffnet andererseits durch ihre Geschwindigkeit und Komplexität eine Vielfalt neuer Möglichkeiten und geht letztlich mit der Simulation einer bewegten virtuellen Realität darüber hinaus.

Der Begriff des Raumes ist stets kulturell geprägt und machte in der abendländischen Geschichte verschiedene Entwicklungsphasen durch bis zu unserem heutigen Raumverständnis. Doch der physische Raum ist auch mit dem Raum unserer Vorstellung verbunden und vor allem gibt es immer wieder verschwommene Bereiche und Grauzonen, wo sich der Begriff Raum eigentlich nicht exakt fassen läßt. Der Raum der sinnlichen Wahrnehmung, der geometrische Raum und der philosophische Raum stellen verschiedene Konzepte dar, die kulturell definiert sind. Verschiedene Kulturen haben verschiedene Auffassungen des Begriffs "Raum", die in den jeweiligen Raumkonzepten und Darstellungskonventionen reflektiert werden.


Abstracts

Nowadays the field of art offers a great diversity of different possibilities. New technologies and unfamiliar ideas and forms of expression indicate that a profound approach towards the laws of space should be a crucial topic. Also in former times as history has shown perspective was not only a method of representation and a practical instrument. It was always connected to a philosophical and cultural background incorporating fine arts in social circumstances historically speaking. Space has many meanings in fine arts and central perspective is not the only means of expression for that purpose. As far as hieratic styles are concerned all positions of a picture are equal. The action is not oriented towards a center and the meaning prevails.

Computer technology has added completely new dimensions to perspective. The onlooker can choose between differrent points of view. The new technology offers the possibility to move through virtual spaces that render a real seeming scenario. It is also possible to mix different styles and forms of expression. The variety of different styles in the past shows that perspective is not the only way to represent spatial relations. The meaning of space is always culturally determined and has gone through different phases in European history. The material space is always connected to the space of our imagination and there are many fields where the meaning of space can not be exactly defined.

In Celtic culture there was no perspective. Celtic culture is not related to the historical development that reaches from Graeco-Roman antiquity to Renaissance and modern European history and can serve as a contrast to the mainstream of western development. In a metaphysical and religious sense Celtic culture knew no hierarchical divisions of spheres and states of beeing. Their afterworld was the "Otherworld" that existed simultaneously here and now on earth in a different dimension. It was said that certain categories of humans or mythological beings could move freely between those two worlds. These ideas and concepts are also reflected in Celtic art which had no perspective.

Today it is very important to understand how certain concepts and ideas originated and developed. Perspective can be investigated from a present point of view by looking at the past defining our present position. This will show the way how ideas and cultural concepts of past decades are still alive today like a landscape consists of different geological layers or like the human organism develops through all the stages of animal life forms that lead to the human species. In a similar way we have a cultural heritage of the past that exists as fundament, as predecessor or as living content.

The term space can have different meanings and implications. In perspective and in traditional fine arts space is always related to Euclidian geometry. In natural science and philosophy as well as religion the concept of space has changed over the centuries spanning from antique theories about space to medieval changes and modifications of the Aristotelean system and to Galileo Galilei and Newton who brought completely new ways of unterstanding and thinking in natural science and the equivalent philosophical development. Time and space are no objects of physics in the mechanical concept of the world. They are a kind of frame where physical actions can take place. But the theory of relativity and quantum mechanics brought a fundamental change. So the space of our everyday experience, geometrical space and philosophical space are three different concepts and those categories and their appearance are furthermore culturally influenced and defined. Different cultures have different concepts of space.

Since Renaissance the rediscovery of perspective principles has influenced European culture in nearly all fields of art and science. Central perspective refers to one fixed point. But natural perception always happens with two mobile eyes in spatial situations. In the early Greec classic period and in Renaissance perspective developed alongside with mathematical and scientific progress. On the other hand there was an intense connection to religion and philosophy. In the Medieval ages the antique forms of perspective were lost. Perspective can not render the world the way we are perceiving it. But it is a method that corresponds to the rationalistic science-oriented European attitude. During the 20th century fine art experienced a kind of revolution where everything was transformed and criticized. Today virtual reality again influences those aspects of cultural and social life which were transformed by the invention of perspective in Renaissance. 3D-rendering is on the one hand directly connected to perspective but on the other hand it reaches beyond the traditional method by speed and complexity which offer a variety of new possibilities and new dimensions by the simulation of a moving virtual reality. As the relationship between medium, form and content will always stay complex ambiguous and bound to interpretation perspective that has so far profoundly influenced many fields of studies and practical work will remain important.


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