Freitag, 12. März /Friday, 12 March, 1999

Eröffnung: Freitag, 12. März 1999, 14.00 Uhr, Hörsaal 1
Opening: Friday, 12 March, 1999, 2.00 p.m., Room 1

Rudolf Burger (Rektor der Universität für angewandte Kunst Wien),
Jeff Bernard (Institut für Sozio-Semiotische Studien - ISSS)

Parallele Sektionen / Parallel Sessions
9.00 - 13.00 Uhr / 9.00 a.m. - 1.00 p.m. &
14.30 - 19.15 Uhr / 2.30 - 7.15 p.m.

Plenarveranstaltung / Plenary Performance
19.30 - 20.30 Uhr / 7.30 - 8.30 p.m.

Massimo A. BONFANTINI (Mailand), Marco VITALI (Neapel):
Zwischen Performance und Schrift: jenseits von Cage (Live Performance)

Parallele Sektionen / Parallel Sessions

Eine kurze tabellarische Übersicht zu den Vortragenden und dem Zeitplan jeder Sektion finden Sie auf der Programmseite.
A short overview on the speakers and the time schedule od each session is given in the program table.  

1--1a Evolutionäre Fragen / Evolutionary Questions

Alla ABLOVA (Petrozavodsk):
The Ringing Stones (Litophones): To the Problem of the Interpretation of Archaeological Musical Instruments
Marcel OTTE (Liège):
Le rôle constitutif de la musique dans les societes paleolithiques / The Constitutive Role of Music in Prehistoric Societies
Per Aage BRANDT (Aarhus):
Tonal Structure, Rhythm, Voice, and the Human Semio-Cognitive Evolution
 

1--1b Notationsprobleme / Notation Problems

Thomas BOEHM (Giessen):
Konstruktion von Notation. Nelson Goodmans Theorie der Notation und ihre musikologische Relevanz
Victoria ADAMENKO (East Brunswick, NJ):
New Ritualism and Communicative Aspects of Circular Notation
 

1--2 Zeichen & Epochen / Signs & Epochs

Elisabeth KOTZAKIDOU PACE (New York, NY):
Burmeister's "Stylus Humilus": An epistemological category
Mariana NET (Bucharest):
Aspects of Music and Self-Representation in the Middle Ages
James R. CURRIE (New York, NY):
"Viva la libertà": An Investigation into Tensions in the Interactions between Musical Signs in Late Eighteenth-Century Music
Irmgard BONTINCK (Wien):
Die Stellung des Klaviers im Musikleben des 19. Jahrhunderts
Friedemann KAWOHL (Köln):
Wie die Ideen in die Noten kamen: Noten als Zeichen in Ästhetik und Urheberrecht, 1820-1850
Yanna POPOVA (Oxford):
The Cognitive and the Social: Language, Music and Recent Research in Neuroscience
 

1--3 Fallstudien / Case Studies

John A. IRVING (Bristol):
Mozart's Fantasia in C minor, K. 475: the Contribution of Rhetoric
Harai GOLOMB (Tel Aviv):
Re-Structuring Semantic Hierarchies in Words Set to Music: Examples from Mozart, Schubert and Bach
Miriam LENSKY (Rehovot):
Berlioz's Symbolic Use of Anticipation Technique in La Damnation de Faust
Robert MORGAN (New Haven, CT):
"The Obsolete Chord" - Tonal and Formal Dislocation in Mahler's Third Symphony
Peter C. VAN WYCK (Peterborough, Ont.):
Settling the Score: Tracking Glenn Gould through a thicket of signs
Harald HUBER (Wien):
Girls & Boys. Semiologische Analyse populärer Musik anhand eines Songs von Prince
 

1--4a Analyse von Musikrezeption / Analysis of Musical Reception

Jarmila DOUBRAVOVÁ (Prague):
Music of the '50s in Experiments
Andreas GEBESMAIR (Wien):
Elektronische Musik (miß- )verstehen. Hörstrategien und soziale Strategien in der Musikrezeption am Beispiel des "steirischen herbstes"
Ryszard Daniel GOLIANEK (Posnan):
How Posterior Commentaries Influence the Sense of Music: The Case of Les Préludes
 

1--4b Kinder & Musikerziehung / Children & Musical Education

Alexander MÓZI (Bratislava):
Die Kinderlieder von historischem, ethnomusikolo- gischem und semiotischem Standpunkt
James S. IMHOFF (Potsdam, NY):
Parole vs. Langue, "Musicing" vs. "Appreciating": A Philosophical Struggle in American Music Education
Raymond MacDONALD, Dorothy MIELL (Glasgow):
Social Processes in Musical Communication: A stuy of children's collaborative compositions