University of Applied Arts Vienna presents an interdisciplinary lecture series chaired by Prof. Alison Clarke, organized by the department of Design History & Theory with the departments of Fashion and Graphic Design

 

 

   

MON 05/12/05, 7PM
Joanne Entwistle (UK), Fashion Theory

TUE 13/12/05, 7PM
åbäke (UK), Graphic Design

TUE 10/01/06, 7PM
Erik Kessels (NL)
Advertising & Communication

TUE 17/01/06, 7PM
Penny Martin (UK)
Fashion Theory & Publishing

MON 23/01/06, 7PM
Anuschka Blommers, Niels Schumm (NL)
Photographers

 

 

 

 

 

Fashion, as the cultural phenomenon of temporal stylistic transformation, encompasses layers of image, text, typography and composition in the engendering of any aesthetic constellation; from the fleeting appeal of the pages of a fashion shoot to the shop windows of the high street, fashion and graphics collide.
Brands, labelling, packaging and presentation generate and communicate the aura of fashion as much as cut and cloth. For graphics and fashion, from illustration to photography, interactive online purchase to high design styling, are inextricably linked in the creation of a brand. Yet, besides the biographies of individual fashion photographers or great graphic stylists, the ways in which the genres of graphics and fashion interrelate in contemporary culture remains largely unexplored.
This public lecture series, featuring international speakers working on the edges of fashion and graphics, will highlight the growing creativity in the coming together of fashion, graphics and theory.

 

 

 

Mode als kulturelles Phänomen und Spiegel stilistischer Veränderungen umfasst die Auseinandersetzung mit Bild, Text und Typografie, sowie deren Komposition in der Erzeugung ästhetischer Zusammenhänge. Ob in Fotostorys von Magazinen, Schaufenster-Sets oder in Werbe-Spots – Mode und Grafik Design interagieren.
Das Logo, die Etikettierung und Verpackung, sowie das visuelle Erscheinungsbild generieren und kommunizieren die Aura eines Modelabels ebenso, wie die verwendeten Schnitte und Stoffe. Grafik Design und Mode sind im Prozess der Markenbildung untrennbar miteinander ver--bunden; von der Illustration bis zur Fotografie; vom online Mode-Shopping bis hin zur Haute Couture. Abgesehen von Biografien vereinzelter (Mode-) FotografInnen, Grafik DesignerInnen oder StylistInnen, die von dieser Beziehung berichten, bleiben die Zwischenräume, in denen sich diese Genres der Kunst- und Designpraxis gegenwärtig mischen, weitgehend unerforscht.
Die öffentliche Vorlesungsreihe präsentiert internationale Vortragende, deren Arbeiten der Schnittstelle von Mode und Grafik Design zuzuordnen sind. Die Vorträge beleuchten die wachsende Kreativität im Zusammenspiel aus Mode, Grafik Design und Theorie.

 

 

 

 

 

MON 05/12/2005, 7PM
JOANNE ENTWISTLE (UK)
FASHION THEORY

Author of The Fashioned Body and Body Dressing (with E. Wilson), Joanne Entwistle holds a post as Senior Research Fellow at the London College of Fashion. Her most recent research considers the sociology of buyers and the mediation of fashion – through models, photography and the construction of brands and retail spaces. Her articles in publications ranging from Journal of Consumer Culture to Fashion Theory deal with fashion and its mediation within ‘the aesthetic economy’. Based in London, Entwistle is a prominent figure in debates around fashion theory.

 

Die Autorin von The Fashioned Body und Body Dressing (Co-Autorin E. Wilson) forscht als Senior Research Fellow am London College of Fashion. Aktuell untersucht Joanne Entwistle das Konsumverhalten bei Mode, beeinflusst durch Models, Fotografie und die Konstruktion von Brands und Verkaufsflächen. Ihre publizierten Artikel, im Journal of Consumer Culture und Fashion Theory, thematisieren Mode und ihre Vermittlung im Kontext ,der ästhetischen Ökonomie’. In London lebend zählt sie zu den prominentesten Persönlichkeiten der Mode Theorie.

 

TUE 13/12/2005, 7PM
ÅBÄKE (UK)
GRAPHIC DESIGN

Patrick Lacey, Benjamin Reichen, Kajsa Ståhl and Maki Suzuki are four graphic designers who met at the Royal College of Art in London and founded a partnership through a shared understanding of design. Åbäke’s interdisciplinary works range from film ads, photography to branding and prints for garments hired by fashion labels such as Maison Martin Margiela, Hussein Chalayan and Peter Jensen. They also take full responsibility of the content of Sexymachinery a ‘magazine’ existing in print, live events, exhibitions and shared activities occurring twice a year.

 

Patrick Lacey, Benjamin Reichen, Kajsa Ståhl und Maki Suzuki bilden das Kollektiv aus vier Grafik Designer-Innen, die sich am Royal College of Art in London mit einem gemeinsamen Zugang zu Design trafen. Åbäkes inter-mediales Arbeitsfeld reicht von Werbespots über Fotografie bis hin zum Branding und Textilentwürfen für Mode Labels wie Maison Martin Margiela, Hussein Chalayan und Peter Jensen. Sie sind zudem verantwortlich für den Inhalt von Sexymachinery einem ,Magazin’, das zweimal jährlich als Printausgabe, Live Act, Ausstellung oder als eine andere gemeinsame Aktivität erscheint.

 

TUE 10/01/2006, 7PM
ERIK KESSELS(NL)
ADVERTISING & COMMUNICATION

With international advertising experience Erik Kessels is one of six partners at KesselsKramer an Amsterdam based communications company. Following the principle that any medium, as long as it is relevant to an idea, is a potential for communication for a brand and its products or services KesselsKramer’s portfolio ranges from ‘classical’ advertising to self-initiated projects such as documentary film. They have designed, edited and published several books and curated exhibitions including In Almost Every Picture, I amsterdam, Useful Photograph, Farm or the latest 2 kilo. Their award-winning documentary The Other Final shows a football game between the world’s two lowest-ranked teams, Bhutan and Montserrat, which was played on the same day as the 2002 World Cup Final in Japan. ‘Commercial’ clients include global brands such as MTV, Absolut Vodka and Unilever. Working for Levi’s, Diesel, 55DSL, Trussardi, Nike and Fila they feel at home in the world of fashion, too.

 

Als international versierter Werbeprofi ist Erik Kessels einer von sechs Partnern der Amsterdamer ansässigen Werbe- und Kommunikationsfirma KesselsKramer.
Dem Prinzip folgend, dass jedes Medium, so lange es einer Idee folgt, dazu geeignet ist, eine Marke und seine Produkte oder Dienste zu kommunizieren, beinhaltet das Portfolio von KesselsKramer ‚klassische’ Werbung ebenso wie selbst initiierte Projekte wie Dokumentarfilme. Sie gestalteten, editierten und veröffentlichten mehrere Bücher und kuratierten Ausstellungen, darunter In Almost Every Picture, I amsterdam, Useful Photograph, Farm oder zuletzt 2 kilo. Ihre mehrfach prämierte Filmdoku The Other Final zeigt das Fußballspiel der beiden letztplatzierten Teams aus Bhutan und Montserrat am selben Tag des Weltmeisterschaftsfinale 2002 in Japan. Zu ihren ‚kommerziellen’ Kunden zählen globale Marken wie MTV, Absolut Vodka oder Unilever. Für Levi’s, Diesel, 55DSL, Trussardi, Nike und Fila tätig, fühlen sie sich auch in der Modewelt zuhause.

 

TUE 17/01/2006, 7PM
PENNY MARTIN (UK)
FASHION THEORY & PUBLISHING

Besides being Editor in Chief of SHOWstudio, Penny Martin is a curator and writer on fashion and photography. A graduate of the Royal College of Art, she has lectured internationally and worked as a curator at The National Museum of Photography, Film & Television and The Women’s Library and as a researcher and lecturer at Manchester Metropolitan University. She curated the Vogue Laid Out exhibition at V&A Museum London, was an editorial consultant on Smile i-D and has contributed to The Englishness of English Dress, The Oxford Companion to the Photograph and i-D’s forth-coming Fashion Now 2. In 2002, she was a judge of the Festival International des Arts et de la Mode in Hyères. She has contributed to Blueprint, Numéro, Frieze, i-D and Vogue magazines and The Independent newspaper.

 

Neben ihrer Tätigkeit als Chefredakteurin der Internet-Plattform SHOWstudio arbeitet Penny Martin als freie Kuratorin und Autorin in den Bereichen Mode und Fotografie. Selbst Absolventin des Royal College of Art brachten sie internationale Lehrtätigkeit und Forschungsarbeit u.a. an das National Museum of Photography, Film & Television, die Women’s Library und die Manchester Metropolitan University. Sie kuratierte Vogue Laid Out am V&A Museum London, beriet redaktionell Smile i-D und verfasste Beiträge für The Englishness of English Dress, The Oxford Companion to the Photograph und i-D’s Fashion Now 2. 2002 war sie Jury-Mitglied des Festival International des Arts et de la Mode in Hyères. Ihre Artikel finden sich in Magazinen wie Blueprint, Numéro, Frieze, i-D oder Vogue und der Tageszeitung The Independent.

 

MON 23/01/2006, 7PM
ANUSCHKA BLOOMERS &
NIELS SCHUMM (NL)
PHOTOGRAPHERS

Both graduates from Gerrit Rietveld Academy, the Dutch syndicate Anuschka Bloomers & Niels Schumm are among the most comissioned newcomers in fashion photography. Their works play with the conventions of fashion and media. Emphazising fashion’s radical potential, images are constructed along different lines: the desire for change, desire for existence and the desire for intensity. Thus, a new look and approach to fashion’s implied beauty and glamour is created. Awarded for Best Young Fashion Photography at the 13th Festival International des Arts et de la Mode in Hyères their photo shoots are displayed throughout the world in galleries and museums and are frequently published in magazines (e.g. Fantastic man, Another magazine, Purple fashion, Selfservice magazine, i-D magazine, Dazed
& Confused
and Vogue)

 

 

 

 

Die holländische Arbeitsgemeinschaft von Anuschka Bloomers & Niels Schumm, beide AbsolventInnen der Gerrit Rietveld Akademie, zählt zu den ‚etablierten’ Newcomern der Modefotografie. Ihre Arbeiten brechen spielerisch mit den Gepflogenheiten der Mode- und Medienwelt. Sie unterstreichen das radikale Potenzial von Mode und konstruieren Bilder entlang dieser Linien. Das Verlangen nach Veränderung, nach Existenz oder nach Vertiefung stellen diese Konstrukte dar. Auf diese Weise schaffen sie einen neuen Blick auf Mode und eine andere Annährung an Schönheit und Glamour. Ausgezeichnet als beste Nachwuchsmodefotografen beim renomierten Festival International des Arts et de la Mode in Hyères werden ihre Arbeiten auf der ganzen Welt in Galerien und Museen gezeigt und in Magazinen, wie Fantastic man, Another magazine, Purple fashion, Selfservice magazine, i-D magazine, Dazed & Confused oder Vogue veröffentlicht.

 

 

 

 

Curated by Prof. Alison Clarke, Thomas Geisler / Design History & Theory
Consultation: Andreas Bergbaur, Prof. Veronique Branquinho, Sabine Dreher, Prof. Fons Hickmann
Design: Christof Nardin
Supported by the British Council Austria
www.klassehickmann.com
www.modeklasse.at
www.uni-ak.ac.at/designtheorie

 

University of Applied Arts Vienna
Oskar Kokoschka-Platz 2, A-1010 Vienna
T +43.1.71133-3472
designtheorie@uni-ak.ac.at

Speaking venue: Class of Graphic Design,
Prof. Fons Hickmann